Artikel

Personalisering + Sitecore. Här är fallgroparna!

Personalisering har en enorm potential när det gäller försäljning, engagemang och kundlojalitet. Ändå har många företag svårt att komma igång. Vi zoomar in på tre typiska fallgropar.
Sitecore

Låt oss börja med det positiva: Personalisering fungerar.

En studie av Forbes visade att 40% av de deltagande cheferna fann att initiativ inom personalisering hade en direkt positiv effekt på försäljning och slutresultat i kundkanaler som e-handel. Dessutom hade 37% upplevt ökad försäljning och kundlojalitet baserat på personliga produktvisningar och content.

Men om personalisering bevisligen kan ge betydande resultat, varför är det inte fler företag som ger sig in i det?

Vi har frågat Sitecores Senior Business Optimization Consultant, Kristian von Magius, om vad han upplever är de tre största utmaningarna för framgångsrik personalisering på Sitecores experience platform när han är ute och pratar med företag.

1.

Personalisering kräver resultatfokuserat tankesätt

Vissa organisationer snubblar redan innan de kommer igång med personaliseringen. Personalisering på Sitecore-plattformen kräver definition av ett antal mål som Sitecore terminologi kallar "engagement scores". Engagement scores är ett proxyvärde som motsvarar ett uppskattat affärsvärde, och dessa värden är nödvändiga för att mäta resultatet av insatserna av personalisering.

"Jag tycker att företag har en uppfattning om att det är mycket komplicerat att värdera engagement scores, men det är ett missförstånd. De flesta kan enkelt göra det själva eller få en Sitecore-partner att hjälpa till med det", förklarar Kristian von Magius.

Han betonar:

"Personalisering kräver att du vet vad syftet är med din webbplats. Är det leads? Försäljning? Signups? Och är organisationen överens om prioriteringarna?  När denna grund är på plats, kan man därefter bedöma vad värdet av interaktioner med användare är. Personalisering kräver att organisationen fokuserar på värdeskapande och resultat, annars kommer du inte att ha den ram som krävs för att optimera."

Med andra ord kräver personalisering först och främst att du vet vad det är som är viktigast för företaget att uppnå genom webbplatsen. Och sedan att du översätter prioriteringarna till engagement scores.

2.

Företag glömmer att testa

Personalisering är en optimeringsresa, vilket är anledningen till att kontinuerliga A/B-tester är avgörande. När personaliseringen är uppsatt, gör du det på basis av en hypotes, och hypoteser bör alltid verifieras. Men Kristian von Magius menar att företag ofta misslyckas med att testa sin personalisering:

"Fungerar personaliseringen bättre än utgångspunkten? Kan en annan variant bli ännu bättre? Du får inte svaret om du inte testar."

Personalisering är inte något du gör en gång. Det är en process som måste göras kontinuerligt, och eftersom det inte är särskilt komplicerat att genomföra, måste glömskan bero på tidsbrist eller okunnighet, anser Kristian von Magius. För att göra testningen ännu enklare har de senaste versionerna av Sitecore fått A/B-tester integrerade i redigeringsgränssnittet, så du måste aktivt välja bort testning.

3.

Personalisering kräver MER content

Det har blivit mycket lättare tekniskt att personalisera, men för att lyckas med personalisering behövs fler varianter av content. Personalisering kräver således olika rubriker, produktpresentationer, erbjudanden och så vidare, och det sätter större press på content-produktionen.

"Många processer kan automatiseras, men systemet kan fortfarande inte skapa content till dig. Om du vill öka resultaten genom personalisering måste du därför säkra resurser för att producera innehåll", säger Kristian von Magius.

Framgång med personalisering kräver alltså holistiska insatser från att sätta upp mål till kontinuerliga tester och en ambitiös inställning till content.

GRATIS EVENT: Vill du veta mer om personalisering?

Vill du veta mer om personalisering + Sitecore? Anmäl dig till vårt event i ämnet den 26 februari. 

Personal Sitecore Post 1200X628

Kontakta oss om du vill veta mer.


Jens Gustafsson

Country Manager
jens.gustafsson@pentia.se