Digitala trender 2020. What's next?

Digitala trender 2020. What's next?
För att skapa innovation måste du förstå processen
Med de nya tekniska möjligheterna kan vi inte längre skapa innovation med "business as usual". Verksamheter behöver därför se över sitt grundläggande arbete för att utnyttja ny teknik på bästa sätt. Det kommer att ske ett fokusskifte där blir viktigare att du förstår innovationsprocessen och kan facilitera den i relation till dina kompetenser, snarare än att du har djup kärnkompetens. I arbetet med innovation är slutmålet ofta är okänt, varför förmågan att kunna förstå en process och navigera genom den blir en mer avgörande kompetens.
Innovation Labs UT. Innovationskultur IN
Redan 2019 såg vi flera stora företag som stängde sina ”Innovation labs”. Trenden fortsätter under 2020. Avvecklingen beror inte på att företag lägger mindre fokus på innovation, tvärtom, de vill göra innovation till en integrerad del av verksamheten. Vi kommer därför att se ett ökat fokus på integrerade innovationskulturer och innovationsprocesser, till exempel i form av ”two speed organisations” och innovationsfacilitatorer.

Stratecution! Exekveringsförmågan är avgörande
Snabbare exekvering är ett återkommande tema för alla digitala discipliner 2020. Snabb exekveringsförmåga har blivit en viktig konkurrensparameter. Företag behöver därför från ledningens sida stötta organisationens förmåga, och skapa rätt förutsättningar för, att leverera snabbt. Detta kan översättas till fler självförsörjande team, större fördelning av mandat, ett mer flexibelt digitalt systemlandskap, mm. På pentia har vi varit medvetna om denna fråga under lång tid och har därför infört ett koncept kallat Stratecution, som är den symboliska förkortningen för strategi och utförande (strategy + execution).
Teknik är bränsle för innovation. C-nivån måste förstå dem!
Biometrics, AI, robotics, block chains, zero Interface. Det finns mängder av tekniska möjligheter som din verksamhet behöver förhålla sig till då de medför nya standarder och möjligheter. Företag, framför allt ledningen, kommer därför att investera mer tid i att förstå den nya tekniken, just eftersom det är bränslet för digital innovation och de nya affärsmodellerna. Naturligtvis menar vi inte att en djup teknisk kunskap om varje teknik krävs på C-nivå, men däremot behövs en inblick i potentialen. Du kan inte hantera det du inte förstår.
Digitala färdigheter är "red ocean"
Under 2019 såg vi en trend mot insourcing av digitala färdigheter, men bristen på resurser utmanar den trenden. 2019 kunde 45,2 procent av IT-fokuserade företag inte tillsätta vakanser på grund av avsaknad av digitala resurser. Konsekvensen av detta är att drygt hälften av företagen sköt upp utvecklingsarbetet. Under 2020 kommer företag därför att försöka förvärva de digitala resurserna på nya sätt. Finns det anställda som behöver fortbildning? Ska du outsourca digitala uppgifter eller ingå partnerskap? Oavsett kommer rekryteringsmarknaden att bli mer och mer uppvärmd, IT-industrin Association uppskattar att 19 000 digitala resurser kommer att saknas 2030.
Strategi utvecklas i feedback loops
Den traditionella strategin har kännetecknats av att den utformas av ledningen för att sedan utföras i organisationen. Modellen är fortfarande relevant i vissa sammanhang, men den traditionella strategin utmanas när ett företag står inför en stor digital omvandling där det inte finns ett bestämt slutmål. Under 2020 kommer vi därför se att strategin kontinuerligt justeras utifrån vad som händer i exekveringsprocessen. Detta kräver något nytt från både ledningen och den verkställande organisationen, och här är "strategic looping" ett självklart sätt att lyckas.