Orsakerna är tydliga
I dialog och samarbete med både offentliga och privata aktörer ser vi tydliga, genomgripande orsaker till varför företag ofta kämpar för att uppnå den förväntade vinsten med sina digitala lösningar, att projekten blir mycket dyrare än förväntat och att det på vägen uppstår ett gap mellan två lager:
- lagret där de strategiska besluten fattas (ledningslagret) och
- lagret där besluten verkställs som uppgifter (utförandelagret)
Detta sammanfattas här i 3 grundläggande saker du bör undvika om du vill utveckla digitala produkter som har verklig effekt:
Misstag #1: Du har lösningen innan du förstår problemet
Snabbaste vägen till ett dåligt beslut, är tyvärr den som de flesta oftast väljer.
Alltför många projekt initieras utifrån en fördefinierad produkt. "Vi måste få fler kunder med en app!", "Vi behöver en snyggare hemsida!", "Vi måste sänka vår churn rate med lojalitetsprogram!"
Men de mest framgångsrika lösningarna hittas sällan där konsekvenserna syns eller när vi blir inspirerade till en ”bra idé” på konferens.
Även om det går snabbt att komma till handling, är det mycket troligt att det inte löser användarnas verkliga behov. Och därmed får du ingen affärseffekt.
Det blir också väldigt dyrt i längden då du väljer att renovera något som egentligen hade behövs byggas annorlunda från början. Eftersom problemet inte är löst resulterar det i många efterföljande leveranser. Om det alltid är för lång kö för samtal till kundtjänst är svaret inte nödvändigtvis ett bättre samtalsflöde, utan att ta reda på hur du minskar dina användares behov av att ringa dig.
Roadmaps fylls gärna med finansierade fördefinierade produkter - men sällan finansieras förståelsen för dina problem. Här har vi upplevt en stor potential i ett ändrat förhållningssätt:
Ledningen får inte initiera projekt utifrån en idé om en lösning, utan utifrån en idé om ett problem. Det förändrar hela projektets tillvägagångssätt, medarbetarnas motivation – och resultaten.
Misstag #2: Du lägger all fokus på det tekniska under implementeringen
För några år sedan ombads vi hjälpa en kund att öka antalet kvalificerade leads, och genom en rad digitala insatser genererades 50 % fler leads. Allt var väl.
I en efterföljande dialog, efter att projektet var över, berättade kunden att de faktiskt inte hade lyckats öka sin försäljning, trots ökat antal leads.
Varför?
De hade underskattat sambandet i arbetsflödena mellan försäljning och marknadsföring. Visst, det strömmade in leads – men säljarnas arbetsflöde hade inte uppdaterats, och alla leads landade i ett system som ingen såg.