Artikel

Marketing Automation Trends 2020

Vi har samlat de viktigaste trenderna inom Marketing Automation 2020. Dyk ner i ämnet, använd den nya utvecklingen till att förnya dialogen med dina kunder - och hoppa genast på tåget om du inte vill bli omkörd av dina konkurrenter.
Marketing automation trends 2020

Tänk stort, börja smått

Vi ser en tydlig trend när det kommer till vem som lyckas med marketing automation. Nyckeln till framgång handlar om att börja smått och sedan skala upp. Det är helt klart en fördel att du kan bygga upp en värdefull erfarenhet inom ett avgränsat område som du enkelt kan hantera utan att bli överväldigad. När dina kunskaper om området växer, kommer även dina ambitioner att göra det. Till exempel kan du börja med små klassiska flows som "välkommen", "win back" eller "abandoned cart".

Personalisering handlar inte om att använda förnamna

Om du tror att du kan checka av personalisering för att du använder förnamn, så tänk om. Personalisering av dina marketing automation flows handlar 2020 om att identifiera specifika handlingar och preferenser. Det kan röra sig om något så enkelt som att sluta bombardera människor med emails, som de fortfarande inte öppnar, till att skräddarsy ett erbjudande till personer som besökt en viss produktsida mer än 3 gånger på i veckan. Erfarenheten visar att segmentering av dina besökare så tidigt som möjligt ökar konverteringen mycket mer än en "Hello Marianne". Detta innebär att du istället måste anpassa dina målsidor och dina erbjudanden i förhållande till din segmentering för att identifiera VIP-leads och ge dem den uppmärksamhet de förtjänar. 

Specialerbjudanden, VIP-present och specialrabatter är den hetaste trenden

Om du lyckas identifiera så kallade VIP-leads, ser vi att specialrabatter, gåvor och erbjudanden skräddarsydda för den här gruppen både ökar konverteringen, ambassadöreffekten och kundlojaliteten. Kort sagt, det handlar om att kunderna känner sig sedda och erkända för att de är bra kunder. Denna konverteringsstrategi kan dock endast användas om du lyckas identifiera vad en VIP-kund är för dig och sedan segmenterar gruppen.

 

marketing automation trends 2020

Hög räckvidd vs. hög relevans

När du arbetar med marketing automation kommer du ofta stöta på dilemmat med hög "reach" kontra hög "relevans". Traditionella kampanjer följer vanligtvis en årlig cykel om sträcker sig från Black Friday till vårrean som säkerställer hög räckvidd - men med denna form av masskommunikation offrar du relevans på bekostnad av räckvidden. När du börjar arbeta mer målmedvetet med marketing automation måste du initialt göra det omvända, nämligen att offra räckvidden för att skapa relevans. Den kostnaden kan under övergångsperioden resultera i en förlust av vinsten, då det innebär en tid där resultaten av riktad marketing automation inte kan kompensera för inkomstbortfallet från de breda kampanjerna. Så hur löser du detta dilemma? Svaret är att du gör båda. Låt bara de stora kampanjerna rulla på när du långsamt skapar fler och fler resultat från de snävare initiativ med hög relevans. På så sätt kommer du med tiden att kunna leverera den eftertraktade höga relevansen i stor skala, och du kan sedan börja minska de breda kampanjerna. För kunderna innebär insatsen att du inte är bombarderad med masserbjudanden, utan att du får erbjudanden som är relevanta. Det skapar konvertering och ett startare varumärke. 

Förstå vilka resurser du behöver

Att producera och hantera traditionella marknadsföringskampanjer kräver inte samma uppsättning kompetenser som till exempel att köra "trisser-based" marketing automation. Dela därför upp ditt team efter fokusområde, träna dem eller rekrytera nya profiler. Vi ser att företag som fokuserar på kompetens i allmänhet klarar sig bättre. Marknadsföring är en mycket bred disciplin, och marketing automation är ett special-område. 

Känn till dina KPI’er

“Everybody loves a winner”. Det gör din ledning också. Var noga med att definiera dina KPI:er så att du kan bevisa din framgång. Dina resultat ger dig möjligheten att fortsätta med ännu mer marketing automation. Det är en start trend för tillfället; att bygga på beprövad framgång. Se till att fokusera på detta från början.

Marketing automation trends 2020

Konsten att koppla marketing automation till fysiska butiker

De flesta detaljhandlare och B2B:er har, förutom digitala touch points, även fysiska butiker och tjänster. Det kan dock vara svårt att inkludera de fysiska butikerna i den digitala kommunikationen. Vi ser att de framgångsrika företagen lyckas driva trafik till butikerna såväl som till digitala Call to Actions - "Boka ett möte med en expert" eller "Se den här produkten live i vår butik" kan vara den typ av Call to Action som inkluderar fysiska platser. 

Se Marketing Automation på ett nytt sätt

Vem säger att du bara ska använda din marketing automation på dina B2C-kunder? Kanske är det mer meningsfullt att tillämpa det på dina leverantörer. Gränserna för marketing automation öppnas och vi ser många fascinerande sätt att tillämpa det. Interflora hanterar till exempel både butiker och mottagare av blommor i samarbete med lokala blomsterhandlare via marketing automation. Nyckeln här är att upptäcka potentialen och se möjligheterna till skalbar kommunikation på ett smart, personligt och "trigger"-baserat sätt. 

Var mänsklig

Tänk inte som en verksamhet som påverkar potentiella kunder. Tänk som en människa som kommunicerar med andra människor. Det verkar äkta och ger en mänsklig touch som gör din marketing automation-kommunikation mer övertygande. Vi ser en stark trend inom marketing automation, där kommunikation inte är som reklam, utan bara kommunikation från en människa till en annan. 

Hjerte

Använd personalisering i både owned och paid media

Integrationen till Google Ads ger dig möjligheten att kontrollera och rikta in dina målgrupper. Du kan till exempel undvika att jaga kunderna som redan har köpt din produkt och istället samordna och rikta in likadana målgrupper. Sluta slösa bort pengar på förvärv när det inte är nödvändigt. 

Kontext och content är fortfarande kund och drottning

Ja, inget nytt här. Bra innehåll och rätt sammanhäng är fortfarande kärnan i bra marketing automation. Testa vilket innehåll dina kunder gillar och var innovativa. Tänk ur den berömda boxen, för det spelar ingen roll att du har stora flöden om du bara använder dem för att skicka tråkiga, repetitiva meddelanden. 

Vill du komma igång med marketing automation?

Delta i ett av våra spännande, gratis event eller webbinarium om marketing automation. Anmäl dig här 

Pentia arbetar tillsammans med bland annat Agillic med marketing automation. 

Du kan läsa mer om Marketing Automation och Digital Verksamhetsutveckling här.

Ska vi träffas och prata marketing automation?


Kasper Greve

Business Director 
kgr@pentia.dk
+45 2120 2886

 

Kgr Circle